Lewat ini, begitu banyak kejadian rogol berlaku ditengah masyarakat kita, bahkan diseluruh dunia. Pelbagai punca dan sebab yang menyumbang kepada kejadian rogol, bukanlah ini yang ingin saya perbincangkan. Tetapi, berkaitan janin yang terhasil dari kerakusan sang lelaki meratah sang wanita. Siapakah punca kepada perbuatan tersebut, samada lelaki yang sedia ada ‘lapar’ atau wanita yang menayang tubuh, memakai pakaian yang seolah meminta dirogol.
Didalam masyarakat Malaysia, kita membezakan antara rogol dan sumbang mahram. Sebenarnya, istilah berbeza, tapi maksudnya sama. Sumbang mahram merujuk kepada ‘haruan makan anak’, seperti bapa merogol anak, abang memperkosa adik dan seumpamanya.
Janin yang terhasil akibat dirogol.
Apapun puncanya wanita dirogol, bagaimana nasib si anak yang terhasil dari hal tersebut? Apakah boleh digugurkan demi menjaga maruah si wanita? Bagaimana jika puncanya datang dari wanita itu sendiri? Dengan pakaian yang tidak senonoh, pergaulan bebas dan sebagainya.
Disini suka saya menukilkan fatwa yang dinyatakan oleh Dr. ‘Atiyah Saqr dalam hal ini. Beliau ditanya tentang perihal wanita muslimah yang dirogol oleh musuh semasa dalam peperangan. Jawab beliau :
“…….. telah berkata ramai ulama tentang masalah hamil dari hubungan diluar pernikahan : tidak boleh digugurkan kandungan selepas ditiupkan roh keatasnya iaitu selepas kandungan berusia 4 bulan, kerana kandungan itu berhak hidup dan haram dibunuh tanpa sebab, selagimana tiada bahaya yang mengancam wanita itu menyempurnakan kandungan. Adapun sebelum ditiupkan roh, disana banyak pendapat dikalangan ulama, ada yang mengharamkannya secara total, ada yang mengharuskannya secara total, ada yang mengharamkannya jika tidak wujud keuzuran untuk menggugurkannya. Maka dari itu, harus bagi mereka yang dirogol untuk menggugurkan kandungan sebelum janin ditiupkan roh. [ Fatawa Darul Ifta’ al-Misriah ; perkara 158].
Beberapa kaedah fiqh yang diguna pakai dalam masalah ini.
1- الضرورات تبيح المحظورات
Maksudnya : Perkara darurat mengharuskan perbuatan yang dilarang syara’
2- الضرر الأشد يزال بالضرر الأخف
Maksudnya : Kemudaratan yang teruk dihilangkan dengan kemudaratan yang lebih ringan darinya.
Namun harus diingatkan bahawa bukan semua kemudaratan mengharuskan sesuatu larangan syara’ dibuat, kerana kemedaratan itu ada had tertentunya. Kaedah fiqh menyebut
الضرورة تقدر بقدرها
Maksudnya : Sesuatu darurat itu dikadarkan dengan hadnya.
Contohnya, jika seseorang yang sesat ditengah hutan, langsung tiada bekalan makanan, kemudian terjumpa dengan ular, dipanggangnya ular itu, dia hanya boleh memakan sekadar untuk mengelakkan dari mati kelaparan, bukannya makan sehingga sendawa dan tersandar kekenyangan.
Telah dinyatakan sebelum ini tentang kesepakatan ulama tentang keharaman menggugurkan kandungan selepas roh ditiupkan. Kata Syeikhul Islam Ibn Taimiyah[ al-Fatawa al-Kubra 3/401] ;
” Sepakat Kaum Muslimin pada keharaman menggugurkan kandungan, dan ia termasuk dalam perbuatan menanam anak secara hidup-hidup. Firman Allah :
وإذا الموءدة سئلت , بأي ذنب قتلت
Maksudnya : Dan apabila anak-anak perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya, kerana dosa apa dia dibunuh. [ Surah at-Takwir ; 8-9 ].
Kata Imam ar-Ramli : ” dan yang rajihnya ( tepatnya ), haram secara mutlak(total) menggugurkan kandungan selepas ditiupkan roh. Adapun sebelum ditiupkan roh, harus. [ Nihayatul Muhtaj ; 8/443]
Kesimpulan
Walaupun belum boleh disimpulkan pada pandangan saya, kerana tulisan ini terlalu ringkas dan umum, perlu kepada pembacaan yang lebih luas. Tetapi suka saya menyebut, hukum ini bagi wanita yang dirogol, adapun bagi wanita yang ‘dirogol’ iaitu didalam hatinya merasa nikmat dan kepingin pula untuk dirogol lagi selepas itu, maka pada pendapat saya, wanita itu tidak boleh menggugurkan kandungan sekalipun sebelum roh ditiupkan.
Nasihat saya kepada diri saya sendiri, jagalah agama, peliharalah hati, jangan kau nodai. Hari ini, pandanglah kemana arah sekalipun, aurat terdedah disana sini.. bagi si wanita pula, elakkanlah dari mencabar iman lelaki dengan berpakaian yang serba terdedah.. wallahhua’lam
p/s : seperti yang telah saya nyatakan, artikel dalam blog ini adalah untuk saya mengingati dan merumuskan pembelajaran yang telah dilalui, maka ia tidak boleh dijadikan sandaran pembaca, tetapi perlulah diluaskan lagi pembacaan, pengajian dan pertanyaan kepada mereka yang lebih mengetahui..wallahua’lam..
Tinggalkan Jawapan