Tulisan ini bukanlah bermaksud saya ingin berfatwa, namun lebih kepada untuk membantu saya mengingati bacaan-bacaan dan pembelajaran yg telah saya lalui
bayi yang digugurkan
Umum mengetahui apa yang dimaksudkan dengan pengguguran, iaitu satu proses mengeluarkan janin dari kandungan atas sebab-sebab tertentu, dengan cara yang tertentu sebelum janin tersebut bersedia untuk menjalani kehidupan di muka bumi ini.
Secara asasnya, terdapat beberapa hukum yang berkaitan dengan pengguguran, samada janin tersebut gugur tanpa dipaksa, iaitu bukannya kehendak si ibu untuk menggugurkan kandungan tersebut, ataupun memang ada usaha disana, untuk menggugurkan kandungan tersebut.
Suka saya ingin memberi satu perumpamaan ; janin didalam kandungan ibu seperti buah durian yang tergantung di atas pokok, ikatannya kuat, durian tersebut tidak akan gugur melainkan sudah sampai waktunya, cukup masak, durian itu akan gugur dengan sendirinya. Namun memang ada kemungkinan durian tersebut gugur sebelum waktunya dengan sebab-sebab tertentu sepeti, buah tersebut rosak, atau ditebuk tupai dan sebagainya. Begitu juga dengan janin, apabila janin tersebut telah cukup matang, maka proses kelahiran akan berlaku, kecuali kes bayi pra matang dan kes-kes tertentu seperti bayi tidak cukup bulan. Keguguran mungkin berlaku sebelum waktu kelahiran yang sepatutnya dalam keadaan-keadaan tertentu seperti kecelakaan yang berlaku pada si ibu, janin yang bermasaalah dan sebagainya.
Hukum-Hukum yang berkaitan.
Jika kandungan digugurkan bukan dengan usaha atau kehendak si ibu, tidak lah dikira berdosa kerana tiada pun jenayah yang berlaku disitu.
Adapun kandungan yang digugurkan dengan niat, terbahagi kepada beberapa bahagian ;
1- Tujuan perubatan.
Iaitu untuk menyelamatkan nyawa ibu yang terancam jika kandungan diteruskan, para ulama membahagikan hal ini kepada dua bahagia iaitu ;
a. selepas ditiupkan roh( selepas kandungan berusia 120 hari ) : majoriti ulama mengharamkan pengguguran selepas ditiupkan roh sekalipun mengancam nyawa ibu.
Ada pendapat yang mengatakan harus jika kandungan itu mengancam nyawa si ibu, namun siapakah yang boleh memastikan bahawa nyawa ibu itu boleh diselamatkan jika kandungan digugurkan? Sedang si anak juga memiliki hak untuk hidup. Ini kerana, syara melarang untuk membunuh nyawa seseorang demi menyelamatkan nyawa orang lain.
Namun, jika pakar perubatan sepakat mengatakan memang pasti nyawa ibu akan melayang jika kandungan tidak digugurkan, maka disitu ada keringanan untuk menggugurkannya.
b. sebelum ditiupkan roh : diharuskan dalam hal yang sangat mendesak berdasarkan kaedah fiqh :
الضرورات تبيح المحظورات
maksudnya : “perkara dharurat mengharuskan kita untuk melakukan larangan syara”
2- Tujuan menghadkan bilangan anak.
Haram secara total, bahkan ini adalah satu jenayah yang besar. Firman Allah :
ولا تقتلو أولادكم خشية إملق نحن نرزقهم وإياكم
Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut miskin, Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu.[Surah isra’ : 31 ]
3- Kerana terdapat kecacatan pada janin.
Majma’ Fiqh yang berpangkalan di Makkah al-Mukarramah memutuskan hukumnya seperti berikut :
a. Selepas 120 hari : tidak boleh digugurkan sekalipun janin itu kurang sifat seperti tiada tangan etc. kecuali jika kandungan benar2 mengancam nyawa ibu berdasarkan kenyataan pakar perubatan.
b. Sebelum 120 hari : jika telah pasti berdasarkan keputusan dan pemeriksaan pakar perubatan, bahawa janin ini, jika dilahirkan, kecacatannya menyusahkan kehidupannya dan kehidupan keluarganya, tiada harapan untuk dirawat, maka diharuskan untuk digugurkan dengan permintaan si ibu dan si ayah. ( Majma’ Fiqh, persidangan kedua, Makkah al-Mukarramah, 10-17 Feb 1990)
p/s ada beberapa lagi bahagian sebab kandungan digugurkan yang belum saya nyatakan, sengaja saya asingkan, kerana bahagian yang seterusnya berkaitan dengan janin yang terhasil dari hubungan yang tidak syarie..wallahualam.
tulisan ini sememangnya kurang ilmiah, kerana kurang dinyatakan sumber rujukan. Jadi, tulisan ini tidak boleh dijadikan satu pegangan kepada pembaca, sebaliknya, teruskan mengkaji ditempat yang lain..=p
Tinggalkan Jawapan